British Council recomandă o abordare centrată pe factorul uman în selectarea și implementarea tehnologiilor bazate pe inteligență artificială (AI) în educație.

Scopul este o aplicare „mai responsabilă, echitabilă și incluzivă” a AI, în special pentru predarea, învățarea și evaluarea competențelor de limbă engleză, potrivit unui comunicat de presă.

British Council: Inteligența artificială în educație trebuie să pună accent pe factorul uman

Documentul „Human-centred AI: Lessons for English Learning and Assessment” prezintă 10 principii și subliniază importanța unei abordări centrate pe factorul uman, bazată pe cercetare, obiective educative, nevoile cursanților și incluziune, conform textului.

Vezi și: Excelența educației din mediul rural, celebrată la Gala Profesorul Anului din mediul rural, ediția 2025

Studiul British Council subliniază rolul esențial al profesorilor, colaborarea între experți din diverse domenii și instruirea în AI a tuturor actorilor din educație.

Accesul echitabil la tehnologie, personalizarea învățării pentru diverse nevoi și flexibilitatea procesului educațional sunt aspecte-cheie analizate, pentru o integrare eficientă a AI în predare și evaluare.

10 principii British Council pentru integrarea AI în educație

  1. Valorificarea AI – Inteligența artificială poate transforma predarea și evaluarea limbilor străine, făcând procesul mai interactiv și personalizat. Organizațiile care nu se adaptează riscă să devină irelevante.

  2. Obiective clare – AI trebuie integrată strategic, având la bază cercetarea și prioritizarea obiectivelor educaționale.

  3. Un ecosistem unitar – Predarea, învățarea și evaluarea trebuie să funcționeze împreună, cu AI ca facilitator, nu ca obstacol.

  4. Educație AI pentru toți – Actorii din educație trebuie să înțeleagă AI pentru a lua decizii informate și a evalua critic noile tehnologii.

  5. Oamenii înaintea tehnologiei – AI trebuie utilizată doar dacă îmbunătățește experiența cursanților și le susține bunăstarea.

  6. Profesorii rămân esențiali – AI nu poate înlocui expertiza pedagogică, ci trebuie să o completeze pentru soluții educaționale mai eficiente.

  7. Colaborare interdisciplinară – Adaptarea la noile tehnologii necesită implicarea experților din diverse domenii.

  8. Respectarea eticii – AI trebuie utilizată echitabil, sigur și incluziv, încă din faza de dezvoltare.

  9. Accesibilitate reală – Aplicațiile AI trebuie să fie disponibile pentru toți cursanții, indiferent de mediu sau resurse.

  10. Incluziune și diversitate – Modelele AI trebuie să fie echilibrate și să sprijine toți cursanții, inclusiv pe cei cu dizabilități, personalizând învățarea în funcție de nevoi.

„Nu putem lăsa decizii cruciale, cum ar fi educația, în mâinile unei mașini, deoarece există aspecte juridice și de reglementare care trebuie abordate. Nici nu putem separa moralitatea și etica de domeniul educației.

Tehnologia ar trebui să fie folosită ca instrument care să ne ajute, dar experții trebuie să supravegheze în permanență utilizarea acesteia pentru a preveni și corecta orice abatere”, afirmă Dr. Mariano Felice, autorul lucrării și cercetător senior și analist de date pentru învățarea limbii engleze și evaluarea cunoștințelor lingvistice, la British Council.

Sursa: edupedu.ro

Articolul British Council: Inteligența artificială în educație trebuie să pună accent pe factorul uman apare prima dată în Pedagoteca.