În lumea motocicletelor de astăzi, cincisprezece mii de euro pot cumpăra o cantitate impresionantă de tehnologie. Dar pentru cei cu un spirit mai degrabă nostalgic, aceeași suma poate cumpăra unul dintre cele mai idilice vise: acela al libertății absolute pe care o simți când gonești singur pe un drum șerpuit de munte.

De câțiva ani, BMW a intrat pe nișa motocicletelor cu aer retro, prin linia R nine T. În aceasta linie și-a făcut loc și un “scrambler” – o versiune care se adresează celor care, teoretic, își doresc să continue călătoria și dincolo de punctul în care asfaltul se termină.

În versiunea scrambler, R nine T renunță la suspensia ajustabilă față/spate, la frânele Brembo cu montaj radial, ba chiar și la turometru. Spartan este cuvântul care îți vine în minte și este chiar potrivit. Pentru că și atitudinea și aptitudinile motocicletei sunt pe măsură.

Totul a fost făcut pentru un aer cât mai autentic: apropiere de motocicletele de la jumătatea secolului trecut, când pasionații își modificau singuri vehiculele, pentru a le face cât mai robuste și capabile să se descurce pe orice fel de drum.

Protecțiile de cauciuc montate pe furca spate și eșapamentul dual, ridicat aproape de nivelul șeii, sunt trimiteri inechivoce la spiritul scrambler. La imaginea clasică se adaugă și tapițeria folosită pentru șa, care amintește de o piele cu patina timpului.

Citește și: Economisește bani la cumpărarea unei motociclete second hand

R nine T scrambler și clasicul motor ”boxer”

R nine T scrambler păstrează “inima” liniei – clasicul motor “boxer”, cu doi cilindri aflați în opoziție, cu o cilindree de 1,2 litri și capabil să dezvolte 109 cai putere. Chiar mai impresionantă este forța motorului – cuplul de 116 Nm. Pentru comparație, este aproape de jumătate din cât dezvolta clasicul 2.0 TDI, în timp ce greutatea motocicletei, la puțin peste 200 kg, este doar o fracție din greutatea unei mașini.

în ciuda cifrelor impresionante, R nine T nu îți dă însă senzația că vrea să te arunce din șa la cea mai mica atingere a accelerației. Motorul trage viguros, dar liniar, cam la orice turație, inspirând multă încredere. Tot ce îți dorești este o călătorie infinită.

Motocicleta, mai ales în geometria scrambler, cu roata din față de dimensiuni mai mari și cu o înclinare mai pronunțată, este mai puțin practică în traficul de oraș, dar o plăcere de condus pe drumurile virajate.

Dacă în lumea sportivelor diferențierea se face prin manevrabilitate și putere absolută, în lumea retro constructorii se străduiesc să se diferențieze prin “spiritul” motocicletelor.

Aici BMW are un loc aparte. Configurația de motor boxer și transmisie rigidă, prin ax cardanic, nu se mai întâlnește la niciun alt productor. Practic, motocicleta se cutremura ușor spre dreapta la orice accelerație mai puternică și la fiecare schimbare de treaptă. Este ceva ce îi poate speria pe unii, dar cu siguranță vor fi mulți și aceia care se vor îndrăgosti de aceasta senzație. Caracter? Din plin.

Pe aceasta nișa, BMW are competitori puternici. Intră în lupta directa cu Triumph – brandul englezesc identificându-se chiar prin sloganul de “modern classics”. Tot aici sunt și italienii de la Ducatti, care aproape au monopolizat conceptul de scrambler, lănsând o linie de motociclete chiar cu acest nume.

Autor: Liviu Chiru