BMW Group a confirmat că a vândut peste 100 de mașini de ultimă generație în Rusia, precizând că angajații care nu au ținut cont de interdicțiile UE au fost deja concediați, relatează site-ul televiziunii Euronews.
Filiala din Hanovra se află în spatele comerțului ilegal, potrivit BMW Group
Producătorul german de automobile BMW Group a dezvăluit că, în ciuda sancțiunilor internaționale și ale UE pe scară largă, a vândut mai mult de 100 de mașini de lux cumpărătorilor ruși, confirmând astfel informațiile anterioare din presă.
Vânzările ar putea fi considerate o încălcare a sancțiunilor UE în vigoare împotriva exportului de bunuri de lux în Rusia, implementate după începerea invaziei pe scară largă a Ucrainei de către Moscova. Pe lângă UE, din martie 2022, SUA au sancționat și exportul de vehicule de lux în Rusia.
De asemenea, blocul a sancționat în mod specific exportul de mașini de lux noi și second-hand cu motor de peste 1.900 de centimetri cubi, împreună cu toate vehiculele hibride și electrice în Rusia.
BMW a descris vânzările drept „nereguli” și a confirmat că angajații de la filiala din Hanovra se află în spatele comerțului ilegal. Drept urmare, BMW Group a declarat că a concediat tot personalul implicat în tranzacții și a întrerupt, de asemenea, o serie de livrări viitoare, în încercarea de a alinia compania la sancțiunile actuale.
Cum a reușit Rusia să cumpere mașini de lux și alte bunuri
Aceste vânzări au evidențiat problema tot mai mare a implementării efective a sancțiunilor împotriva Rusiei. Acest lucru se datorează în principal importurilor și comerțului „pe piața neagră”.
Acesta implică firme, persoane fizice și chiar unele țări care trec prin mai multe state terțe, cum ar fi Kazahstan, Kârgâzstan, Turcia, Emiratele Arabe Unite și altele pentru a exporta mărfuri în Rusia.
Întrucât aceste țări nu au sancționat Rusia și au deja relații comerciale solide și de lungă durată cu Moscova, a devenit mai ușor să fie folosite ca puncte de tranzit pentru mărfurile europene încă exportate în Rusia. Apropierea lor geografică strânsă atât cu Europa, cât și cu Rusia a contribuit, de asemenea, la această creștere a importurilor „la negru”.
Moscova folosește inclusiv flotele-fantomă
Companiile și persoanele fizice rusești au înființat, de asemenea, companii-fantomă în aceste țări terțe pentru a facilita aceste tranzacții de export și import.
Alte modalități de a evita sancțiunile includ utilizarea flotelor-fantomă, care sunt, de obicei, formate din petroliere vechi din țări precum Camerun și Liberia, pentru a exporta ilegal petrol rusesc.
Aceste canale comerciale au împiedicat, în mare parte, autoritățile de reglementare să țină evidența exactă a câte produse ajung sau părăsesc Rusia, chiar dacă exporturile directe din Europa către Moscova s-au redus relativ în ultimii câțiva ani.
Aceste țări terțe au fost, de asemenea, destul de reticente în a impune sancțiuni Rusiei, subminând și mai mult impactul altor sancțiuni internaționale și a determinat UE să aibă relații diplomatice din ce în ce mai sensibile cu ele.
Un purtător de cuvânt al BMW a declarat: „În ultimele luni, produsele diferitelor companii au fost disponibile pentru cumpărare în Rusia, chiar dacă companiile au acționat în conformitate cu toate sancțiunile aplicabile. BMW Group are o serie de măsuri în vigoare pentru a preveni astfel de importuri”.