Asociaţia Română a Băncilor (ARB) se raliază demersurilor băncilor de contestare a proceselor verbale de contravenţie încheiate de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).

 

Reacţia ARB vine după ce ANPC a amendat, în urmă cu câteva zile, 11 bănci de pe piaţa locală cu suma de 550.000 de lei, întrucât a identificat practici comerciale înşelătoare cu privire la modul de calcul al ratelor.

„Comunitatea bancară analizează toate pârghiile legale pentru corectarea acestei nedreptăţi şi tragerea la răspundere a celor responsabili pentru prejudiciile grave de imagine aduse sectorului bancar. Defăimarea instituţiilor de credit prin afirmaţii eronate şi calomnioase reprezintă un abuz şi apreciem că acest tip de retorică nu poate să fie tolerat în spaţiul public. În acest context, considerăm necesar ca instituţiile ierarhice superioare să intervină cu celeritate”, se arată într-un comunicat al ARB.

Potrivit sursei citate, afirmaţiile preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor „sunt false, exprimate cu rea credinţă şi dezinformează consumatorii, comportamentul abuziv al acestuia conducând la afectarea nefondată a relaţiilor şi a încrederii consumatorilor în bănci”.

„Acest tip de comportament şi informaţiile eronate lansate în spaţiul public, care cataloghează drept ‘practici comerciale înşelătoare’ o metodă legală de calcul a dobânzii folosită în întreaga lume ridică semne de întrebare cu privire la profesionalismul unor angajaţi ai instituţiei publice. Atragem atenţia, încă o dată, că băncile respectă prevederile legale specifice, atât în ceea ce priveşte informarea corectă şi completă a consumatorilor, cât şi în ceea ce priveşte modalitatea de rambursare a creditelor”, se mai spune în comunicat.

ARB susţine că, potrivit legislaţiei în vigoare, OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori şi/sau OUG 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, băncile informează clienţii cu privire la caracteristicile produsului, inclusiv la costurile totale încă din faza pre-contractuală, condiţiile fiind similare pentru toţi consumatorii din Uniunea Europeană.

România are a 3-a cea mai bună creştere economică din UE în primul trimestru al anului

„Rambursarea creditelor se poate face fie prin rate egale (anuităţi), fie prin rate descrescătoare, iar consumatorul are dreptul să aleagă modalitatea de rambursare. Clienţii pot schimba opţiunea de plată pe parcursul derulării contractului de credit. Plata unei dobânzi mai mari la începutul perioadei de creditare reflectă un principiu economic şi juridic consacrat la nivel mondial, şi anume acela că dobânda se calculează la valoarea soldului creditului, acesta fiind, în mod evident, mai mare la începutul perioadei. Principiul vehiculat de ANPC privind plata în rate egale a principalului şi a dobânzii creditului nu este viabil economic şi nici posibil matematic. Creşterea efortului financiar al clientului nu este cauzat de modul de calcul al ratei lunare de plată şi nici de faptul că face o rambursare în rate lunare egale, ambele aspecte fiind în acord cu legea, ci este determinat de evoluţia contextului macroeconomic local şi global. Menţionăm că rata creditelor performante reprezintă 97,27% din totalul portofoliilor de credite, evoluţia fiind una pozitivă. În acelaşi timp, băncile procedează cu bună credinţă la restructurarea creditelor clienţilor aflaţi în dificultate, în conformitate cu cadrul legislativ, în condiţiile în care există o întreagă paletă de măsuri care se aplică cazurilor individuale”, afirmă ARB.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a amendat recent 11 bănci de pe piaţa locală, pe motiv că a identificat practici comerciale înşelătoare privind modul de calcul al ratelor.