În ultimele săptămâni au avut loc greve în Franţa, Portugalia, Marea Britanie şi Germania şi ar putea cauza întreruperea călătoriilor aeriene în anumite părţi ale Europei de sărbătorile de Paşte, au declarat oficiali ai companiilor aeriene, aeroporturilor şi autorităţilor de trafic aerian.

„Vor fi întârzieri. Nu există nicio îndoială”, a spus Steven Moore, care este responsabil cu operaţiunile de management al traficului aerian la Eurocontrol.

Detaliile privind întârzierile rămân neclare, dar avertismentele ilustrează cât de vulnerabilă rămâne aviaţia la presiunile externe, în ciuda eforturilor de a evita repetarea cozilor şi anulărilor de anul trecut.

Companiile aeriene sunt frustrate de escaladarea acţiunilor industriale, după ce au lucrat luni de zile pentru a aborda problema presantă a penuriei de forţă de muncă printr-o mai bună coordonare şi prin recrutarea de personal pentru o potenţială revenire la nivelurile de trafic pre-pandemie.

”Cred că este ceva pentru care trebuie să ne planificăm şi facem tot posibilul să încercăm să atenuăm acest lucru. Dar, desigur, este foarte dificil pentru că… uneori primim un preaviz de doar 24 de ore”, a spus CEO-ul easyJet, Johan Lundgren.

Este puţin probabil ca acest lucru să potolească o dezbatere asupra regulilor stricte ale Uniunii Europene de compensare a pasagerilor.

Companiile aeriene spun că trebuie să plătească despăgubiri fără a fi compensate pentru întârzierile din traficul aerian.

Grupurile pentru consumatori spun că grevele controlorilor traficului aerian nu sunt noi, iar companiile aeriene ar trebui să reacţioneze mai repede şi să plătească despăgubiri.

Lobby-ul european al consumatorilor BEUC a spus că plăţile anticipate ale consumatorilor pentru biletele de avion ar trebui eliminate treptat, în special în perioadele cu greve, deoarece companiile aeriene cheltuie adesea aceşti bani rapid, lăsând consumatorii să se lupte luni de zile să-şi recupereze banii.

Spectrul noilor întârzieri a apărut în momentul în care Franţa a fost cuprinsă joi de ultimul dintr-o serie de proteste naţionale împotriva reformei pensiilor.

Numai grevele Franţei au cauzat până acum mii de ore de întârzieri, uneori declanşând 70.000 de minute de întârzieri într-o singură zi, pe baza datelor partajate de Eurocontrol.

Dacă un zbor este întârziat în cursul zilei devreme, există un efect de agravare, deoarece avioanele sosesc mai târziu şi decolează mai târziu în aeroporturile lor de destinaţie, provocând probleme sistemice.

Din 13 martie, autoritatea de aviaţie civilă a Franţei, DGAC, a cerut aproape zilnic companiilor aeriene să-şi reducă zborurile cu 20% până la 30% la mai multe aeroporturi, inclusiv la al doilea cel mai mare hub din Paris, Orly.

CEO-ul Ryanair, Michael O’Leary, s-a plâns că aceste lovituri perturbă capacitatea companiilor aeriene de a traversa spaţiul aerian francez, unde survolurile reprezintă aproximativ 15% din traficul european, potrivit Eurocontrol.

El a cerut săptămâna trecută Comisiei Europene să facă mai mult pentru a opri astfel de greve care lovesc survolurile, prin introducerea unor reguli minime de serviciu, deşi experţii din industrie spun că grevele sunt o problemă naţională.

Perturbările coincid cu o redresare a cererii de călătorii.

Plecările din Marea Britanie în weekendul de Paşte catolic vor creşte cu 11% faţă de anul trecut şi cu 650% din 2021, deşi vor rămâne cu aproximativ 13% mai mici decât înainte de pandemie, pe baza datelor Cirium.

Şi există puţine semne de reconciliere în Franţa.

Fabrice Criquet, secretarul general al sindicatului Force Ouvriere la operatorul aeroporturilor din Paris ADP, a declarat că singura modalitate prin care situaţia poate reveni la normal este ca guvernul preşedintelui Emmanuel Macron să retragă reforma pensiilor.

”Grevele urmăresc să perturbe operaţiunile prin definiţie, asta fac, protestăm de luni de zile faţă de această reformă a pensiilor şi vom continua să facem acest lucru”, a declarat el pentru Reuters.

Grevele sindicatelor din diverse industrii au provocat întreruperi în călătoriile din Germania, în ultimele săptămâni, unii directori din industrie cerând o nouă abordare a disputelor pentru a minimiza tumultul în curs.

Numai pe aeroportul din Frankfurt, peste 300.000 de pasageri nu au putut zbura din cauza grevelor.

”Pentru noi, acest lucru a însemnat o sumă semnificativă, de milioane de euro, în ceea ce priveşte veniturile pierdute”, a declarat şeful aeroportului din Frankfurt, Stefan Schulte, pentru Reuters.

„Trebuie să ne întrebăm dacă nu ar fi mai bine să avem un armistiţiu coordonat pentru infrastructura critică. Să nu avem greve diferite în momente diferite, care afectează întotdeauna atât de puternic întregul sistem”, a adăugat el.

În Portugalia, ofiţerii de control la frontieră urmează să facă grevă săptămâna aceasta, precum şi să antreneze lucrătorii. A

sociaţia Hotelurilor şi Întreprinderilor de Turism din Algarve a cerut măsuri preventive, avertizând că grevele de control la frontieră ar putea avea un impact grav asupra reputaţiei regiunii în rândul turiştilor, un motor cheie al economiei Algarve.

Companiile aeriene şi aeroporturile, criticate în mass-media şi în parlament pentru gestionarea de anul trecut a creşterii traficului aerian, spun că sunt blocate de faptul că nu au aproape nicio influenţă asupra tulburărilor industriale în spirală din Europa. Totuşi, alte sectoare au fost grav afectate.

”Membrii noştri sunt îngrijoraţi, dar să spunem că sunt îngrijoraţi în mod rezonabil. Au depus multă muncă pentru a se asigura că acest lucru merge rezonabil de bine”, a declarat Olivier Jankovec, şeful grupului de industrie a aeroporturilor ACI Europe.

„Cum preveniţi grevele? Nu este ceva ce puteţi preveni cu adevărat, pentru că nu puteţi oferi peste noapte o creştere salarială de 20%.”