După ce Libertatea a arătat că anul trecut, prețul asigurărilor auto obligatorii s-a majorat cu 12% pentru persoane fizice, mult peste inflație, deși prețul este teoretic plafonat, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a oferit explicații privind creșterile de preț.

„Tarife de primă calculate actuarial”

Instituția spune că majorările au venit deoarece plafonarea tarifelor, care se aplică din februarie 2023 încoace, nu este, de fapt, o plafonare. Mai exact, tarifele se calculează actuarial, astfel că au elemente care variază, ceea ce mai departe are impact asupra tarifelor.

„Este important de menționat că, prin hotărârile de Guvern, s-a stabilit ca societățile de asigurare să practice tarifele de primă calculate actuarial și valabile la data de 28 februarie 2023, și nu primele de asigurare efectiv plătite de asigurați, stabilindu-se în acest sens, prin utilizarea metodelor de calcul actuariale, tariful de primă maxim, și nu valorile efective ale primelor finale”, a transmis ASF, la solicitarea Libertatea.

Mai precis, plafonarea nu a fost făcută la un preț ferm, ci la tarifele minime ale fiecărui asigurător. Iar tarifele calculate „actuarial” arată că acestea pot crește atunci când se schimbă premisele.

Marile creșteri, înainte de plafonare

Instituția spune că a făcut o analiză a evoluției primelor medii aduse în clasa de bonus-malus B0, pentru contractele cu valabilitate de 12 luni.

„Ca urmare a analizelor efectuate, cele mai mari creșteri ale primelor medii, la nivelul total al portofoliului, au fost înregistrate în anii 2021 (+36% față de 2020), 2022 (+27% față de 2021) și nu în 2023 față de 2022 (-2%) sau 2024 față de 2023 (+11%), adică pe perioada de aplicare a hotărârilor Guvernului ante-menționate, denumite în continuare generic HG”, arată ASF.

„Mai mult decât atât, pe perioada aplicării prevederilor HG, prima medie pentru întregul portofoliu a crescut în trimestrul IV 2024 cu aproximativ 8% față de trimestrul I 2023, iar pentru cele mai importante două categorii de vehicule a fost înregistrată o creștere de 17,3% la autoturisme, respectiv o scădere de aproximativ 20,9% la transport marfă”, continuă autoritatea.

De unde vin variațiile

Aceasta are și o serie de explicații pentru variații:

modul de stabilire a tarifelor de primă maxime pentru asigurările RCA. Mai exact, în primul și al doilea trimestru din 2024, asigurătorii au avut posibilitatea de a le ajusta cu un procent de maximum 6,8%
migrarea asiguraților RCA de la un asigurător către alți asigurători RCA sau modificarea în mod natural a unor factori de tarifare variabili, precum vârsta, vechimea mașinii, vechimea firmei, numărul de daune cauzate sau firme cu scor de credit slab, cum ar fi cele în insolvență sau cele fără activitate
politica de marketing a fiecărui asigurător. Este vorba în special de politica de acordare a discounturilor
tariful aferent asiguraților cu risc ridicat, ca urmare a încadrării lor în această categorie. Este vorba în special în cazul autovehiculelor de transport marfă, persoane juridice.

Transportatorii acuză scumpiri mascate

Reamintim, transportatorii au acuzat constant asigurătorii că scumpesc constant polițele, iar ASF tolerează acest lucru.

Mai mult, Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a acuzat de mai mult timp profiturile imense ale asigurătorilor și a cerut demiterea șefilor responsabili de asigurări și mutarea ASF în subordinea Ministerului Finanțelor.

Președintele ASF este Alexandru Petrescu, iar vicepreședintele responsabil de asigurări este Sorin Mititelu.

COTAR a anunțat recent că a făcut plângeri la Consiliul Concurenței și la Direcția Națională Anticorupție (DNA), acuzând că 8 milioane de șoferi au plătit suplimentar tarife umflate cu un total de 4 miliarde de lei, bani pe care asigurătorii ar trebui să îi returneze.

Transportatorii a anunțat proteste după alegeri în cazul în care solicitările lor nu sunt rezolvate de autorități.

Profit istoric din majorarea RCA

Raportul ASF pe anul 2024 arată că asigurătorii au consemnat profituri-record în anul 2024, din majorarea tarifelor RCA.

„Profitul net al societăților de asigurare la nivelul întregii piețe a continuat să crească și în primul semestru din anul 2024, tendință manifestată începând cu 2021, influența principală fiind creșterea primelor RCA în ultimii ani, segmentul asigurărilor auto obligatorii de răspundere civilă fiind cel mai bine reprezentat pe piața asigurărilor din România”, conform documentului ASF.

Libertatea a întrebat dacă ASF consideră profiturile și tarifele justificate având în vedere creșterile de preț.

„Dinamica pieței”

ASF a răspuns că raportul pe anul 2024 trebuie citit ca „o interpretare economică a dinamicii pieței”.

„Afirmația din raport privind evoluția pieței asigurărilor în anul 2024, conform căreia creșterea profitului net al pieței este influențată în principal de creșterea primelor RCA, nu presupune neapărat existența unei corelații contabile directe între profitul net total și rezultatul tehnic (legat strict de activitatea de asigurare propriu-zisă) defalcat pe clase”.

„La nivelul AG, ponderea clasei A10 în rezultatul tehnic este de 12,9%, situându-se doar pe un loc patru într-un clasament al profitabilității la nivelul întregii piețe, ceea ce înseamnă că există și alte clase de risc cu un impact însemnat în ceea ce privește rezultatele financiare ale sectorului de asigurări. Clasa A8, asigurări de bunuri, deține, de exemplu, o pondere de peste două ori și jumătate mai mare decât clasa A10 în rezultatul tehnic la nivel de AG – 32,9%”, susține ASF.

De asemenea, asigurările de viață per total depășesc clasa A10 ca pondere în profitabilitatea pieței, mai spune ASF.

Zero sancțiuni

Instituția de reglementare spune că asigurătorii au fost verificați în privința modului de stabilire a tarifelor.

În urma controalelor „s-a concluzionat că societățile de asigurare au respectat prevederile Hotărârii nr. 298/2023 privind stabilirea tarifelor de primă maxime”.

În urma celor șase controale inopinate „nu au fost identificate abateri și nu au fost aplicate sancțiuni”.