Inspectoratul școlar din județul Vâlcea a inclus ca temă obligatorie la cercurile pedagogice tranziția elevilor de la ciclul primar la cel gimnazial la disciplina matematică.

Subiectul va aborda discuții despre lacunele elevilor, diferențele dintre stilurile de predare ale învățătorului și profesorului, precum și despre sistemul de evaluare.

Abordări pedagogice: Diferențele dintre stilurile de predare ale învățătorului și profesorului de matematică

Conform documentului, învățătorii vor prezenta, la alegere, două teme din primele patru, a cincea fiind obligatorie:

  1. Dezvoltarea inteligenței emoționale a copiilor din învățământul primar;
  2. Provocări în era digitală. Prezentări și ateliere de lucru;
  3. Abordarea diferențiată a elevilor prin utilizarea strategiilor didactice adecvate;
  4. Curcubeu în reciclare – transformarea deșeurilor în artă;
  5. Tranziția elevilor de la ciclul primar la ciclul gimnazial la disciplina matematică. Discuții libere despre: dificultăți întâmpinate, lacune ale elevilor, diferența dintre stilurile de predare ale învățătorului și profesorului de matematică, sistemul de evaluare.

Ce sunt cercurile pedagogice

Metodologia privind formarea continuă a personalului din învățământul preuniversitar, aprobată prin ordinul nr. 5.561/2011, reglementează organizarea și desfășurarea cercurilor pedagogice.

Acestea sunt structuri metodico-științifice locale, zonale sau județene, formate din minimum 15 cadre didactice, organizate pe cicluri de învățământ, discipline sau tipuri de unități școlare, sub coordonarea inspectoratelor școlare.

Descoperă și: Posturi didactice disponibile pentru anul școlar 2024-2025, actualizate de inspectoratele școlare

Participarea cadrelor didactice este obligatorie, iar activitățile se desfășoară de 2-4 ori pe an, fiind incluse în calendarul anual al activităților metodico-științifice.

Cercurile pedagogice sunt forumuri de analiză, comunicare, inovare metodică și lansare de proiecte educaționale, având un rol esențial în evaluarea și îmbunătățirea procesului educațional.

Despre Matematică

Matematica este percepută ca o disciplină dificilă și neprietenoasă, conform unui document oficial al Ministerului Educației, care recunoaște pentru prima dată această situație. Tema este abordată în nota de prezentare a disciplinei opționale „Matematica în natură și artă”.

Profesorii subliniază provocările sistemului educațional. Gabriel Ciora consideră că matematica nu ar trebui să fie o sperietoare, iar clasa a VIII-a ar trebui să se concentreze pe recapitulare, însă acest proces necesită adesea meditații. Mihaela Zaman atrage atenția asupra dificultății de a adapta predarea pentru a atinge potențialul maxim al fiecărui elev, indiferent de nivelul inițial.

Radu Gramatovici descrie meditațiile ca fiind esențiale pentru elevii medii și chiar ca un „sistem de dopaj” pentru cei peste medie, menționând că sistemul actual le face indispensabile pentru accesul la școli bune. Inspectorul general Dumitru Tudosoiu critică tendința profesorilor de a prioritiza meditațiile în detrimentul predării eficiente la clasă, anunțând măsuri de reformă în inspecții.

Un raport Edupedu.ro relevă un declin semnificativ în performanțele elevilor la matematică între clasele a IV-a și a VIII-a, cu peste 18.000 de elevi buni la matematică în 2015 care au obținut medii sub 5 la Evaluarea Națională din 2019, pierderile fiind evidente încă din gimnaziu și nerecuperate ulterior.

Sursa: edupedu.ro

Articolul Abordări pedagogice: Diferențele dintre stilurile de predare ale învățătorului și profesorului de matematică apare prima dată în Pedagoteca.