Un procent de 26% din persoanele cu vârste între 25 și 34 de ani declară că au fost victime ale escrocheriilor online, procentul fiind mai mare decât media generală, care este de 21%, arată un studiu realizat de Revolut și Dynata pe un eșantion de o mie de persoane.

Aproape două treimi dintre respondenți (65%) sunt încrezători în măsură „foarte mare” sau „oarecum încrezători” în capacitatea lor de a identifica eventualele scam-uri online, în timp ce unul din zece nu se simte pregătit pentru a se apăra de ele.

Femeile se declară mai puțin încrezătoare în în abilitățile de identificare a escrocheriilor, procentul fiind de 34%, față de 26% în cazul bărbaților.

În timp ce GenZ (18-24 de ani) și milenialii tineri (25-34 de ani) au cea mai mare încredere în aptitudinile lor de a identifica scam-uri (80% în ambele categorii), boomerii sunt mai puțin încrezători. Un procent de 48% dintre ei au răspuns că nu au încredere că ar putea identifica eventualele înșelătorii online.

Goana după oferte

Datele arată că românii încep să devină mai atenți atunci când fac cumpărături online, inclusiv de pe site-uri web sau aplicații de încredere (64%) și evită să dea click pe link-urile din e-mailuri sau reclame pe rețelele sociale (36%), verificând adresa URL a site-ului web (22%).

Cu toate acestea, unii respondenți încă dau dovadă de prea multă relaxare, 4% dintre ei spunând că nu iau absolut nicio măsură de precauție atunci când fac cumpărături online.

Pentru achizițiile lor principale, cumpărătorii sunt împărțiți în mod egal între achizițiile din magazin (26%) și de pe site-uri (26%), indicând faptul că atât retailul fizic, cât și platformele generale de comerț electronic sunt la fel de vitale.

Aplicațiile brandurilor (19%) apar ca un al treilea canal puternic pentru cumpărătorii dedicați.

În ceea ce privește descoperirea ofertelor, consumatorii se bazează în egală măsură pe două surse digitale principale: reclamele plătite din social media (35%) și site-urile retailerilor (35%), confirmând necesitatea unei strategii de marketing digital duale.

Preferințe în funcție de sex

Sexul joacă un rol semnificativ în preferința canalului.

Femeile manifestă o înclinație puternică spre experiența tradițională, 30% alegând să cumpere din magazin, comparativ cu doar 22% dintre bărbați.

În schimb, bărbații demonstrează o preferință mai mare pentru cumpărăturile de pe platformele de comerț online (32%), comparativ cu 20% în cazul femeilor.

Victimele marketingului

În ceea ce privește sursa ofertelor, femeile sunt foarte receptive la reclamele plătite în social media (38%), în timp ce bărbații se bazează mai mult pe site-urile retailerilor (37%) și reclamele Google (10%).

Când vine vorba de securitate, bărbații manifestă un comportament ușor mai precaut, arătând rate mai mari de verificare a adresei site-urilor (27% față de 16%) și evitare activă a link-urilor (39% față de 33%) în conținutul promoțional.

Cum să rămâi în siguranță

Revolut are și o serie de sfaturi pentru siguranța cumpărăturilor de Black Friday.

Escrocii creează site-uri web false, astfel încât acestea să arate exact ca magazinele online autentice. Acest lucru este făcut atât pentru a fura banii victimelor atunci când fac achiziția, cât și pentru a obține date personale și de card.

Ce trebuie să faceți: verificați cu atenție adresa URL a site-ului web pentru a vă asigura că este cea reală.

Unele site-uri vând articole scumpe (electronice, bijuterii sau mărci de îmbrăcăminte) la prețuri foarte mici. Uneori, cumpărătorii primesc articolul pentru care au plătit, dar acesta fie e contrafăcut, fie are defecte.

Ce trebuie să faceți: căutați recenzii online de la alți clienți pentru a verifica fiabilitatea comerciantului

Uneori, escrocii folosesc platforme de socializare pentru a configura magazine online false. Magazinele se deschid pentru o perioadă scurtă de timp, apoi dispar după ce se fac unele vânzări.

Ce trebuie să faceți: nu aveți încredere în paginile/conturile de socializare recent deschise, care prezintă numeroase recenzii pozitive. Acestea ar putea fi false și scrise doar pentru a-i face pe oameni să creadă că sunt autentice.

Mesajele false de livrare și e-mailurile de phishing cresc în perioadele aglomerate, cum ar fi Black Friday.

Ce trebuie să faceți: urmăriți coletele direct de la comerciant sau de pe site-ul companiei de transport și verificați întotdeauna adresa expeditorului – atenție inclusiv la greșelile minore de ortografie. Dacă aveți dubii, nu dați niciodată click pe un link!

Pe românește: dacă nu aveți nicio comandă de primit, nu deschideți linkurile în cauză.

Revolut, 4,5 milioane de clienți în România

Revolut este o companie fintech lansată în anul 2015 în Marea Britanie, cu acționariat rusesc.

Inițial, aceasta a oferit operațiuni de schimb valutar și transfer de bani. Azi, Revolut are peste 65 de milioane de clienți în lume, iar aceștia fac peste 800 de milioane de tranzacții pe lună.

Revolut oferă acum atât investiții în acțiuni, obligațiuni, cât și credite.

Revolut are peste 4,5 milioane de clienți în România.