Cu doar câteva decenii în urmă, Black Friday însemna să stai toată noaptea afară sau să te trezești dis-de-dimineață pentru a profita de cele mai bune oferte la produse tehnologice, relatează Movaglobes.com.
Pentru unii, tradiția de a căuta chilipiruri în magazinele fizice dimineața devreme continuă și astăzi, în timp ce alții preferă să își folosească abilitățile de cumpărături online în perioada de după Ziua Recunoștinței, cunoscută drept Cyber Monday, pentru a prinde cele mai mari reduceri ale anului.
Indiferent de modul în care alegi să participi, Black Friday și Cyber Monday au devenit evenimente de referință în Statele Unite, extinzându-se treptat și în Canada și Europa. Totuși, puțini cunosc adevărata origine a acestei zile.
Prima „Vinere Neagră”, în 1869
Contrar credinței populare, prima „Vinere Neagră” din istorie nu a avut legătură cu cumpărăturile, ci a avut loc pe 24 septembrie 1869, când doi investitori de pe Wall Street au încercat să controleze piața aurului. Conspirația lor a dus la o prăbușire a prețului aurului și la o criză financiară care a durat luni întregi.
Mai târziu, termenul „Black Friday” a fost folosit de polițiștii din Philadelphia pentru a descrie haosul produs de mulțimile care soseau în oraș pentru meciul anual dintre Armată și Marină, desfășurat în sâmbăta de după Ziua Recunoștinței. Străzile aglomerate și infracțiunile crescute au obligat poliția să lucreze ore suplimentare, iar expresia a căpătat o conotație negativă.
Odată cu apariția marilor centre comerciale, retailerii au încercat să transforme semnificația zilei. Astfel, „Black Friday” a început să fie promovată ca ziua în care magazinele treceau „pe negru”, adică din pierdere în profit.
O „sărbătoare” a cumpărăturilor
Comercianții au început să publice pliante cu reduceri, iar oamenii se aliniau cu orele pentru a prinde cele mai dorite cadouri ale sezonului. În timp, evenimentul și-a pierdut vechea reputație și a devenit sărbătoarea cumpărăturilor pe care o cunoaștem astăzi.
Pe măsură ce anii au trecut, magazinele au început să se deschidă tot mai devreme, uneori chiar în seara Zilei Recunoștinței. Astfel, dorința de a obține oferte bune a început să umbrească semnificația tradițională a zilei dedicate familiei.
Drept reacție, prin intermediul rețelelor de socializare, a apărut o mișcare care milita pentru redescoperirea spiritului Zilei Recunoștinței.
Multe lanțuri mari de magazine, precum Wal-Mart, Target și Best Buy, au decis să își închidă porțile de sărbătoare, permițând angajaților să petreacă timpul cu cei dragi, în timp ce cumpărătorii aveau în continuare acces la reducerile online.
Pandemia a „mutat” ofertele în online
În 2015, compania REI, specializată în articole pentru activități în aer liber, a mers și mai departe, lansând inițiativa #OptOutside – o zi liberă plătită de Black Friday, încurajând angajații să petreacă timpul în natură, alături de familie și prieteni.
Când pandemia a amenințat vânzările de Black Friday, comercianții au mutat o mare parte a ofertelor în mediul online și au extins perioada reducerilor pentru a evita aglomerația din magazine.
Publicația USA Today a numit Black Friday 2020 „cea mai lungă Cyber Monday din istorie”, în timp ce autoritățile sanitare recomandau cumpărăturile online pentru a reduce riscul de infectare cu Covid-19.
Pentru prima dată în aproape un deceniu, majoritatea magazinelor au fost închise de Ziua Recunoștinței, iar rezultatele au fost impresionante: cheltuielile de Black Friday au crescut cu 19% față de 2019.
Începând cu 2022, cumpărătorii s-au confruntat cu inflația și creșterea dobânzilor, iar comercianții – cu un surplus de stocuri.
Ca urmare, multe magazine au lansat campaniile de Black Friday încă din octombrie, pentru a încuraja cumpărăturile timpurii de sărbători. Reducerile mult așteptate se întind acum pe toată săptămâna Zilei Recunoștinței și adesea până la sfârșitul lunii noiembrie.





