Economistul Cristian Păun, profesor universitar la Academia de Studii Economice din București, a explicat care sunt cauzele din spatele deciziei Carrefour de a renunța la magazinele din România.
Taxarea excesivă și politicile alungă investitorii
Profesorul de economie Cristian Păun spune de ce pleacă Carrefour din România într-o postarea pe o rețea de socializare.
„Carrefour pleacă din România! Vorba aia, nu pleacă câinele de la măcelărie. Sigur că pleacă. Dacă măcelăria e goală, pleacă. Dacă măcelarul aleargă după câini să îi facă salam, pleacă”.
Profesorul consideră că principalele motive țin de povara fiscală și reglementările abuzive, care descurajează investițiile și afectează climatul de afaceri.
„Desigur, problema nu este deloc taxarea aberantă, stupidă a acestui sector. După ce i-am umplut de taxe (pe stâlp, pe cifră de afaceri, pe „supraprofit”, pe valoarea adăugată), clar nu pleacă din acest motiv. După ce i-am frecat la ridiche cu tot felul de controale în care vânam păianjenii de pe rotoarele frigiderelor, de ce ar mai sta pe aici”, adaugă Cristian Păun.
De asemenea, economistul critică discursul suveranist anticorporatist, care tratează marile companii străine ca pe „dușmani ai economiei naționale”.
„După ce îi facem în toate felurile, de la «stăpâni de sclavi» la «ticăloși» care nu vând nimic românește, mă mir că au rezistat atât. Suveraniștii aplaudă frenetic! Am înfrânt încă un «dujman» de clasă”, mai spune Cristian Păun.
„Bine că pleacă, aveau prețuri enorme, bânguie suveranistul. Evident, nu știe să răspundă la o întrebare simplă, logică, elementară: dacă vor fi mai puțini din ăștia, Carrefour fiind unul important, oare nu cumva prețurile și calitatea vor fi mai nasoale decât alea de le găseam prin Carrefour și ne enervam…”.
Carrefour își vinde magazinele din România
Potrivit Profit.ro, retailerul francez Carrefour a început demersurile concrete pentru vânzarea operațiunilor sale din România, ca parte dintr-un plan global de dezinvestire.
Compania a angajat BNP Paribas pentru a evalua interesul potențialilor cumpărători și pentru a consilia procesul.
Planul de restrângere include și exitul din Polonia și Argentina, iar în Italia Carrefour și-a vândut deja cele 1.200 de magazine către New-Princes Group.
În România, retailerul francez a raportat vânzări de 2,3 miliarde de euro în primele nouă luni din 2025, o creștere de 1,9% față de anul anterior, dar cu un avans încetinit din cauza măsurilor de austeritate care au redus consumul.
Rețeaua Carrefour are 458 de magazine în România:
55 de hipermarketuri
188 de supermarketuri
187 de magazine de proximitate
28 de unități de tip soft discount
România este a patra piață europeană ca mărime pentru grupul Carrefour, după Franța, Spania și Belgia.
Cristian Păun atrage atenția că pierderea unui jucător de talia Carrefour ar trebui să fie un motiv serios de îngrijorare.
„Vă dați seama, noi am avea urgent nevoie de încă vreo 100-200 de din ăștia, din diferite domenii, ca să producem cu ei circa 30-40 miliarde de euro valoare adăugată aici. Nicidecum să plece. Nu poate fi clar motiv de bucurie, de îngrijorare însă da. Una mare!”
<iframe src=”https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fpermalink.php%3Fstory_fbid%3Dpfbid07z4S6ohLpqUfc6CXMwstGz9x3Juze2UeDA2e7qPQqnaff7tyfUnDSbv3vjbfRcybl%26id%3D100011385062177&show_text=true&width=500″ width=”500″ height=”298″ style=”border:none;overflow:hidden” scrolling=”no” frameborder=”0″ allowfullscreen=”true” allow=”autoplay; clipboard-write; encrypted-media; picture-in-picture; web-share”></iframe>





