Tarifele vamale pentru importurile de oțel vor crește la 50%, iar cota fără taxe va fi redusă la jumătate.
Industria oțelului din Europa traversează o perioadă dificilă, iar Comisia Europeană a decis să intervină. Care sunt principalele măsuri propuse și ce schimbări importante se prefigurează pentru acest sector.
De ce intervine Comisia Europeană?
Peste 18.000 de locuri de muncă au fost pierdute în ultimul an în industria oțelului din Uniunea Europeană, arată datele sindicatului IndustriAll. Cauza principală este creșterea importurilor de oțel la prețuri mici, în special din China, care beneficiază de subvenții masive.
Un oficial european a explicat: „Supracapacitățile globale sunt acum de peste cinci ori mai mari decât cererea din Uniunea Europeană.”
Din acest motiv, fabricile europene funcționează la doar 67% din capacitate.
-
- Reducerea cotelor fără taxe de la 30,5 milioane de tone la 18,3 milioane de tone pe an.
-
- Aplicarea unui tarif vamal de 50% pentru importurile care depășesc această cotă, față de 25% cât este în prezent.
-
- Introducerea regulii „topit și turnat”, care obligă importatorii să declare țara în care oțelul a fost topit și turnat.
Aceste măsuri au ca scop creșterea utilizării capacității de producție din UE la 80% și sprijinirea producătorilor locali afectați de concurența neloială.
Care sunt principalii exportatori de oțel?
Noua regulă privind originea oțelului vizează în special țările care încearcă să evite taxele europene, exportând prin intermediul altor state.
În 2024, cei mai mari furnizori de oțel pentru UE au fost:
-
- Turcia
-
- India
-
- Coreea de Sud
-
- Vietnam
-
- China
Măsurile propuse se vor aplica și de Statelor Unite, deși Uniunea Europeană speră să colaboreze cu Washington pentru a găsi soluții comune la problema surplusului de oțel pe piața globală. Negocierile cu SUA pentru reducerea tarifelor de 50% impuse de americani asupra oțelului și aluminiului european sunt încă în desfășurare.
Comisia Europeană subliniază că aceste măsuri sunt menite să asigure un echilibru între protejarea industriei interne și respectarea regulilor comerțului internațional.
Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat: „Supracapacitatea globală dăunează industriei noastre. Trebuie să acționăm acum.”
Îndemn Consiliul și Parlamentul să acționeze rapid.
Ce spun reprezentanții industriei?
Asociația EUROFER, care reprezintă principalii producători de oțel din UE, susține aceste măsuri și consideră că există un consens larg între statele membre și europarlamentari pentru protejarea sectorului.
Totuși, Germania, cel mai mare producător auto din Uniunea Europeană, nu și-a exprimat încă poziția oficială. Decizia Berlinului va fi esențială pentru adoptarea finală a acestor măsuri.
Un oficial european a precizat că, în urma unei consultări publice finalizate în august, s-a constatat un sprijin semnificativ pentru măsurile de protecție propuse de Comisie.
Ce urmează pentru industria oțelului din UE?
Propunerile Comisiei trebuie aprobate atât de Consiliul UE, cât și de Parlamentul European înainte de 30 iunie 2026, când expiră sistemul actual de cote. Dacă vor fi puse în aplicare, se estimează că industria europeană de oțel va putea funcționa la 80% din capacitate, ceea ce ar ajuta la menținerea locurilor de muncă și la reducerea dependenței de importuri.
Comisia va continua să lucreze cu industria pentru a proteja și a crea locuri de muncă de calitate, precum și cu statele membre și cu partenerii globali, inclusiv la nivelul OMC, pentru a găsi soluții pe termen lung la provocările comune.
În perioada următoare, discuțiile din cadrul instituțiilor europene vor fi decisive pentru viitorul sectorului de oțel din UE. Rămâne de văzut cum vor reacționa statele membre și dacă măsurile propuse vor duce la o redresare a industriei europene de oțel.