În intervalul 1-30 septembrie 2023, Inspectoratul Teritorial de Muncă Constanța a continuat operațiunile de verificare și control asupra societăților comerciale care operează în județul Constanța, în conformitate cu Programul Cadru de Acțiuni pentru anul 2023, aprobat de Inspecția Muncii, conform unui comunicat emis de ITM Constanța.
“În luna septembrie, echipele de inspectori de muncă din cadrul serviciului control relații de muncă, au efectuat un număr de 214 controale în urma cărora au sancționat contravențional 56 de angajatori la care au aplicat76 sancțiuni contravenționale.
Din cele 76 sancțiuni contravenționale aplicate,46 au fost sancțiuni contravenționale cu amendă în valoare de 552.400 lei și 30 sancțiuni contravenționale cu avertisment conform prevederilor O.G. 2/2001.
Cu ocazia controalelor efectuate au fost identificați 10angajatori care foloseau muncă nedeclarată, unde au fost depistate 13 de persoane fără forme legale de angajare sau pentru care contractele individuale de muncă nu au fost transmise în REVISAL, motiv pentru care s-au aplicat sancțiuni contravenționale cu amendă în valoare de 250.000 lei.
Cele mai frecvente neconformități constatate: nu s-au încheiat contracte individuale de muncă în forma scrisă, contracte care nu s-au înregistrat și transmis în registrul general de evidență a salariaților anterior începerii activității, lipsa evidenței orelor lucrate de către salariați și nerespectarea, cu mai mult de 30 de zile, a datei de plată a drepturilor salariale, transmite comunicatul ITM Constanța”.
Datorită constatării neconformităților, inspectori de muncă au impus 176 de măsuri de remediere obligatorii, cu termene limită pentru realizare.
În luna septembrie, au fost efectuate 175 de controale în domeniul securității și sănătății la locul de muncă, în urma cărora s-au identificat 70 de neconformități pentru care s-au impus măsuri obligatorii de remediere, cu termene limită.
Au fost aplicate un total de 70 de sancțiuni contravenționale, dintre care 18 avertismente și 52 amenzi, cu o valoare totală de 216.000 de lei.
Cele mai frecvente deficiențe observate de inspectori au inclus instruirea inadecvată sau incompletă a angajaților în domeniul securității și sănătății la locul de muncă, furnizarea inadecvată a echipamentului individual de protecție corespunzător pentru riscurile asociate domeniului de activitate.
În aceeași perioadă, au fost înregistrate 131 de sesizări din partea cetățenilor, legate de neplata drepturilor salariale, nereînregistrarea contractelor individuale de muncă în sistemul REVISAL, refuzul de a furniza documente solicitate de angajați, neplata orelor suplimentare, nerespectarea normelor privind timpul de lucru și de odihnă, neimplementarea măsurilor stabilite în cadrul altor verificări, încălcarea normelor de securitate și sănătate la locul de muncă și a condițiilor de muncă.
În conformitate cu prevederile Ordonanței de Urgență 27/2002 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor, aceste sesizări au fost încredințate inspectori de muncă pentru a efectua verificări și pentru a oferi răspunsuri în termenul legal, care nu depășește 30 de zile.