Publicat: Fri, May 29th, 2015

Medicul nutriţionist ne avertizează. Greşelile din alimentaţia zilnică şi consecinţele lor

Stilul de viaţă alert ne-a schimbat, pe lângă multe alte obiceiuri zilnice, şi modul în care ne alimentăm: se mănâncă din ce în ce mai rapid, din ce în ce mai procesat şi de cele mai multe ori în mod obişnuit după amiaza sau seara – masa principală. Reversul medaliei este un organism dezechilibrat, cu kilograme multe în plus şi probabil multe suferinţe asociate acestora şi lipsei mişcării. Medicul nutriţionist Simona Nicodim, specialist în boli de nutriţie şi diabet în cadrul centrului Life Rehab, a evidenţiat, în linii mari, greşelile de alimentaţie pe care trebuie să le evităm pentru a avea un organism echilibrat şi sănătos, începând din primii ani de viaţă, dar şi consecinţele pe care acestea le pot avea pe termen lung.

O alimentaţie potrivită, în opinia medicului nutriţionist, înseamnă una echilibrată, care să conţină toate principiile nutritive. Multe persoane din medii sociale variate şi profesionale aleg să-şi controleze greutatea la care au ajuns la un moment dat urmând diverse diete obţinute din surse mai mult sau mai puţin abilitate, fără a se ţine cont de faptul că fiecare organism în parte reacţionează în propriul fel la diferite restricţii. „Este bine să nu ne apucăm să ţinem diete repetate, după ureche şi să învăţăm alimentaţia echilibrată încă din copilărie. Trebuie să încercăm să ne conturăm trei mese principale în care să mâncăm alimente pe cât posibil făcute în casă cu alimente proaspete, din surse cunoscute. Este bine să păstrăm un echilibru, nu este bine să mâncăm disociat, doar un singur fel de alimente. Nu încurajez nici dietele disociate, nici cele hiperproteice, sunt tipul de diete care pot avea succes pe termen scurt, multe din ele sunt foarte sărace în calorii, dar pe termen lung efectele sunt contrarii pentru că putem scădea în greutate, dar nu vom putea ţine o dietă dezechilibrată o perioadă foarte mare de timp pentru că organismul nostru nu rezistă la aşa ceva. Atunci când vom încerca să diversificăm dieta vom constata că ne îngrăşăm”, spune medicul nutriţionist Simona Nicodom. În general, persoanele care ţin diete din surse mai puţin cunoscute, trec prin efectul yo-yo, adică se îngraşă, slăbesc şi acest lucru poate să aibă consecinţe asupra organismului lor per ansamblu.

Este greşit să renunţăm la una din mese

Ceea ce ne indică în mod deosebit nutriţionistul atunci când vedem că avem probleme cu greutatea este să mâncăm echilibrat, legume şi fructe de sezon din zona noastră geografică pentru că acestea sunt cele mai proaspete şi bogate în vitamine şi nutrienţi, dar şi să învăţăm să gătim acasă, să mâncăm micul dejun înainte de a pleca la muncă şi să luăm masa de prânz, cât mai mult posibil. Dacă mulţi încurajează scoaterea mesei de seară pentru un efect mai rapid al scăderii în greutate, nutriţionistul Simona Nicodim ne indică faptul că este bine să mâncăm şi seara şi că este greşit să renunţăm la una din mese. Asta pentru că organismul nostru, pentru a-şi desfăşura toate activităţile, are nevoie şi de un anume aport de calorii. „De aceea nu este indicat să ţinem diete foarte restrictive pentru că ce îngraşă, din experienţa mea, sunt tocmai greşelile pe care le facem: lipsa micului dejun, masa principală undeva spre după-amiază, tendinţa de a mânca pe la locurile de muncă diverse produse de fast-food sau alimente foarte bogate în calorii, dulciuri, consumul de sucuri şi tendinţa de a înlocui apa cu sucul”, a mai adăugat medicul.

Sfatul mediului este ca să intervenim în a face o schimbare la nivelul comportamentului nostru alimentar atunci când tendinţa noastră este de a creşte în greutate. Iar atunci când este un surplus de 30 – 40 de kilograme peste greutatea normală, lucrurile sunt mai greu de rezolvat. „Depinde şi intervalul de timp de când avem aceste kilograme. Dacă le avem de 20 – 30 de ani va fi foarte greu să revenim la o greutate normală i acest lucru s-ar putea să nu fie foarte sănătos”, a mai adăugat Simona Nicodim.

„Fructele trebuie mâncate echilibrat pentru că sunt bogate în zaharuri”

Şi în ceea ce priveşte sucurile naturale, foarte indicate, mai ales în dieta copiilor, trebuie să reţinem câteva aspecte foarte importante. Sucul natural este indicat să se bea în cantităţi moderate şi din când în când. Dacă vom încerca să bem în loc de apă fresh o să ne îngrăşăm pentru că 100 de grame de suc natural se obţin din 250 de grame de fructe. Fructele sunt sănătoase, dar trebuie să le mâncăm echilibrat pentru că sunt bogate în zaharuri şi ne pot îngrăşa. Echilibrul este cuvântul care ar trebui să caracterizeze dieta noastră zilnică. Iar când ieşim din oraş, ne avertizează medicul nutriţionist, trebuie să încercăm să nu ne adăugăm la ceea ce mâncăm, calorii suplimentare din sosuri, topping-uri. „Ar trebui să consumăm, de exemplu, iaurt simplu, nu cu fructe care are zahăr şi alţi aditivi adăugaţi, să alegem o ciocolată simplă cu conţinut mai mare de cacao, în detrimentul uneia cu cremă”, mai adaugă specialistul.

Predispoziţia adolescenţilor la îngrăşare

Se observă în ultimii ani o predispoziţie a adolescenţilor spre îngrăşare. Cauza: majoritatea nu îşi adaptează programul de mese la programul şcolar, nu iau micul dejun acasă sau pachet de acasă, iar cina este masa principală a zilei. „Dacă în familie nu prea se găteşte, iar familia este dornică să mulţumească copilul, îi dă şniţel cu cartofi prăjiţi, iar lucrurile o iau razna. Cu atât mai mult cu cât nu se mai face nici mişcare atât cât ar trebui. Nu este normal câştigul ponderal la vârste tinere”, spune nutriţionistul. Se ştie că în timpul vieţii avem perioade cu risc în ceea ce priveşte greutatea, aşa cum este la femei în timpul sarcinii, după menopauză, iar pe măsură ce înaintăm în vârstă există o oarecare creştere fiziologică în greutate.

Specialiştii în boli de nutriţie sunt de părere, după modelul altor ţări, că ar trebui să se adopte programe în şcoli în ceea ce priveşte alimentaţia copiilor şi adolescenţilor. „Astfel de programe ar fi utile, dar ar trebui să îi includă şi pe părinţi, sunt situaţii când copiii sunt victimele familiilor. Din experienţa mea ştiu că un copil adoptă obiceiurile alimentare ale familiei. Dacă mamei îi este prea greu să pregătească micul dejun şi îi dă bani pentru a-şi alege singur hrana, acesta este începutul dezechilibrului. Există şi replici în familie legate de faptul că oricum membri din familia lor sunt graşi, aşadar nu este nicio problemă greutatea în plus. Copilul trebuie făcut să înţeleagă de ce este bine să mănânce într-un anume fel. Copiii oricum nu mănâncă foarte diversificat. Orice copil poate fi învăţat să mănânce din toate alimentele care sunt utile pentru creşterea şi dezvoltarea lui”, a concluzionat nutriţionistul.

În general, femeile adulte şi adolescenţii sunt preocupaţi de felul cum arată. Pe de o parte, spune medicul nutriţionist, acest lucru este bun pentru că ei şi familiile lor conştientizează că este o problemă, dar pe de alta înseamnă că sunt mulţi copii cu astfel de probleme. „Mulţi au aşteptări nerealiste de la consulturile de nutriţie, se gândesc că vine cineva din afară şi le dă o soluţie miraculoasă. Aşa ceva nu se întâmplă, dacă ai ajung într-un punct critic al kilogramelor, este clar că ceea ce ai făcut până acum nu este bine şi trebuie să se schimbe ceva. Schimbarea nu înseamnă că ţii o lună un regim, ci că trebuie să-mi schimb stilul de viaţă de acum înainte. Nu există dietă miraculoasă. În general, persoanele care îşi menţin greutatea, mănâncă sănătos şi fac mai multă mişcare”, a mai adăugat Simona Nicodim.

Claudia PINTILIE

Despre Autor